Wednesday, June 29, 2016

THE NECCESARY DEATH OF CHARLIE COUNTRYMAN

Debitantski film švedskog reditelja reklama i spotova Fredrika Bonda može se posmatrati kao prototip holivudskog filma koji bi snimio jugoslovenski reditelj. Za razliku od DRIVE koji ostavlja sličan utisak, THE NECCESARY DEATH OF CHARLIE COUNTRYMAN nije uspešan film, međutim nepogrešivo kanališe tu jugovićku potrebu da uče Amerikance kako se film. Nota bene, Fredrik Bond jeste Šveđanin, ali u spoju svoje široke ambicije sa istočnoevropskim settingom ali i uticajem u kom se može prepoznati Kusturica, asocira gotovo isključivo na Jugoslaviju.

Roman Vasyanov je u svom holivudskom opusu snimio neke kvintesencijalno “američke” filmove kao što je END OF WATCH, ali kao i u Ayerovom FURYju i CHARLIE COUNTRYMANu kanališe svoje istočnoevropsko iskustvo u fotografiji. CHARLIE se dešava u Bukureštu i govori o mladom Amerikancu koji dolazi u Rumuniju podstaknut porukom koju mu je predao duh pokojne majke. Posle komunikacije sa još ponekom mrtvom osobom, mladić biva uvučen u kriminalni zaplet. Ipak, primarni akcenat je na ljubavnoj priči između dvoje stranaca, urbanoj romansi na granici bajke, smeštenoj u maksimalno estetizovane bukureštanske ćumeze. Vasyanov uspeva da ovaj višak motiva učini vizuelno konzistentnim i da film ima ujednačen vizuelni izraz, i da mu upravo taj sloj bude i najuspeliji.

Kad je reč o priči, Fredrik Bond je radio po scenariju Matt Drakea koji je radjo niz indie predložaka ali je meni najznačajniji njegov rad na filmu PROJECT X. CHARLIE COUNTRYMAN je u tom smislu jedan klasičan showcase scenario u kome je scenarista pokušao da uzme jednu konvencionalnu situaciju i da je iz scene u scenu obogati raznim detaljima i efektima, usput stvarajući jednu prenatrpanu celinu.

Kod iskusnijeg reditelja, takav scenario bi prošao kroz “čišćenje” ali ne i kod Bonda kome se to učinilo kao pravi balans između žanrovske baze i umetničke nadogradnje. Svakako, da Bond nije imao mnogo onih koji bi imali primedbe jer je u glumačkoj ekipi Shiu LeBouefa, Evan Rachael Wood i Madsa Mikkelsena, a epizodne uloge su takođe podeljene ozbiljnim imenima kao što su Melissa Leo i Aubrey Plaza. Rečju, ovaj scenario je uspeo da privuče ozbiljan “talenat” ispred kamere. Ipak, na kraju cele priče, taj “talenat” je posle ove ekskurzija nastavio da se bavi svojim komercijalnim zadacima, a Bond nije dobio ponudu ovog tipa, odnosno isti producent ga je zvao da radi LONDON HAS FALLEN.

Taj spoj jednostavnosti osnovne priče koja je nadograđena raznim baroknim detaljima, bizarnostima, sitnicama, digresijama, upravo ponajviše asocira na Kusturicu i njegov narečeni uticaj.

CHARLIE COUNTRYMAN odlično izgleda, dinamičan je, međutim, zbog svoje ambicije da “bude nešto više” ne uspeva da ubedi gledaoca u neke od klišea koji se nalaze u njegovoj samoj postavci. Stoga, umesto upmarket filma za najširu publiku, CHARLIE je više jedna simpatična digresija za sinefile koje zabavlja prepoznavanje autorskih zabluda. 

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment