Saturday, October 17, 2015

EXPERIMENTER

Pogledao sam EXPERIMENTER Michaela Almereyde. U vreme kada su biografski filmovi o naučnicima ušli u modu, kada je čak i savremena tehnika počela da dobije filmove i svom nastanku, tzv, tech origin story, snimljen je zanimljiv biopic o Stanleyu Milgramu koji pokušava da svoju brainy temu ispriča na brainy način. Dakle, ovo nije priča o privatnom životu i naučnom radu, o tome kako su se u jednoj fazi prepleli itsl. Ovde se pravi jedna brehtovska, vrlo teatralna postavka u kojoj se Milgram obraća kameri, dekonstruišu se situacije, razbija se filmska iluzija, podvlače se simboli.

Almereydin film je zanimljiv ali ne mogu da kažem da je ovo ključ koji se može primenjivati na sve filmove ovog tipa, naročito u post-KINSEY eri jer naprosto umanjuje mogućnost popularizacije nauke. Otud, koliko god EXPERIMENTER delovao svežije od THE THEORY OF EVERYHING recimo, u svojoj pretenziji znatno sužava publiku kojoj može da ovo iskomunicira.

To sve dolazi kao naročit paradoks ako imamo u vidu da je Stanley Milgram bio jedan od prvih superstar naučnika, da je sjajno komunicirao sa medijima i privlačio njihovu pažnju, imao bestseler knjigu baziranu na svojim eksperimentima i doživeo da mu za života snime televizijski biopic u kome ga, doduše fikcionalizovano zbog pravnih razloga igra William Shatner.

Milgramova karijera štaviše ima u sebi jednu vrlo specifičnu dimenziju. Naime, njegovi eksperimenti su bili svojevrsni naučni blockbuster, skupi, sa dosta učesnika i medijske pažnje. U jednom trenutku u ovom filmu, Milgramu čak i kažu da je posle njegovog najpoznatigeg eksperimenta o poslušnosti krenula nizbrdica iako je kasnije imao takođe naučno relevantne uvidu.

Dakle, blockbuster naučnik dobija vrlo indie film o sebi koji se koristi raznim efektima “oneobičavanja”.

Za ljubitelje stare televizije, naročito će biti zanimljiv deo kada MIlgram poseti snimanje filma o sebi gde Kellan Lutz igra Williama Shatnera a Dennis Heysbert Ossiea Davisa.

Peter Sarsgaard je sjajan u glavnoj ulozi i dobro se snalazi u svim tehnikama koje Almereyda koristi. Ipak, čak ni dobra glumačka ekipa ne može da nadomesti suštinski nedostatak drame u ovoj priči koji neumitno smanjuje kinetičku moć ove priče. EXPERIMENTER na kraju udara slabije nego što je mogao i to je šteta. Ipak, Almereydin pokušaj je koncept vredan poštovanja. 

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment