Thursday, March 5, 2015

FOCUS

Kada je FOCUS izašao u bioskope i našao se na prvom mestu američke top liste, Variety je analizirao relativno mlak rezultat u tom vikendu. Kada su ga analizirali naglasili su da Will Smith nije izgubio svoju zvezdanu harizmu, kao što se spekulisalo posle filma AFTER EARTH ali da nijedan glumac više nije dovoljan da bi se “just a movie” mogao jako otvoriti.

FOCUS zbilja jeste just a movie, i to u najboljem smislu the reči. Film je snimljen po scenariju Johna Reque i Glenna Ficarre koji su i režirali film, reč je o orginalu, filmu koji nije baziran ni na jednom postojećem propertyju, ali svakako da bih mogao da zamislim film Billyja Wildera sa Gary Cooperom i Marilyn Monroe ili Kim Novak koji je rimejkovan za potrebe ovog naslova.

Will Smith i Margot Robbie u glavnim ulogama nose film, i njihova “hemija” na ekranu je izvanredna, baš u duhu Starog Holivuda, dočim Requa i Ficarra stvari drže čvrsto na obodima žanra, ostavljajući mogućnost da film pre svega ostane fokusiran na likove i njihov odnos.

Međutim, odnos likova je istovremeno i osnov zapleta. Naime, reč je o ljubavnoj priči između dvoje ljudi koji su prevaranti i koji usled međusobnog nepoverenja ne uspevaju da izgrade ozbiljan odnos. U pogledu manipulacije pričom, Requa i Ficarra primenjuju sve trikove, preokrete u kojima publika i likovi saznaju stvari u isto vreme, kao i detalje u kojima publika ponekad zna nešto više od likova, međutim uprkos ogromnom broju obrta, na svu sreću, nikada ne dolaze do Mametovog paradoksa da brojne prevare i razotkrivanja na kraju dovode do toga da se prema junacima stvori ravnodušnost.

Zahvaljujući harizmi Willa Smitha i Margot Robbie u spoju sa dobrom integracijom radnje i odnosa među likovima, veliki broj preokreta ne devalvira likove, a jedan od njih čak svemu daje i naročitu toplinu. Smith uprkos tome što film obiluje humorom nije glavni generator smeha, i u ovoj ulozi se vraća svojim velikoekranskim počecima - njegov umorni prevarant Nicky bookenduje glavnog junaka filma SIX DEGREES OF SEPARATION Freda Schepisija.

U žanrovskom pogledu Requa i Ficarra stavljaju komičnu melodramu u prvi plan, ali mehanika prevare, dakle krimića nije zanemarena. U tom pogledu FOCUS takođe podseća na Stari Holivud jer je postavljen više u funkciji zvezda nego striktnog žanra. Sigurno je da ta vrsta žanrovske ambivalentnosti teško donosi ogromne rezultate u današnjim okolnostima.

Uprkos tome što je reč o major studiju, i filmu i dalje najveće box office zvezde, uprkos posrtanjima, FOCUS je dakle film-predstavnik izumiruće vrste. Pre nekih osamdesetak godina, Ernst Lubitsch je snimio sličan film TROUBLE IN PARADISE, i u to vreme je on bio i čelnik Paramounta jedno kratko vreme. Danas je ova vrsta prevazilaženja žanra starog kova i star-driven filma bez high concepta postala ekskluziva. Srećom, Requa i Ficarra su snimli taj film na jako dobar način, rezultat je ispoliran mejnstrim proizvod u kome se itekako oseća da su to ljudi koji su napisali BAD SANTAu.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment