Thursday, July 25, 2013

THE BERLIN FILE

Pogledao sam THE BERLIN FILE Ryoo Seung-wana, južnokorejski akcioni triler smešten u Nemačku, sniman na licu mesta i u Letoniji, u kome glavni likovi pripadaju severnokorejskoj tajnoj službi. U tom pogledu, THE BERLIN FILE nije prvi film te vrste, imali smo recimo SECRET REUNION u kome odmetnutog severnokorejskog agenta progoni likvidator poslat da ga uklopbni posle neuspelog zadatka. U THE BERLIN FILE međutim severnokorejska služba je tretitana kao CIA u američkom filmu, njeni agenti bivaju izdati od pokvarenih ljudi iznutra, a južnokorejska služba je tretirana podjednako cinično. Otud ovaj film je vrlo neobičan jer odnosima između službi prilazi bez ikakvog ideološkog opterećenja, a razlike su suptilne - naime, među severnokorejskim kadrovima vlada veliko nepoverenje i sumnjičenje dok su južnokorejske kolege nešto opuštenije. U svakom slučaju, iako je prikaz svih službi zaliven cinizmom, on nije dovoljno veliki da prikrije neobično odsustvo esencijalizovanja negativnih kvalifikacija za Severnjake.

Kada u Berlinu pođe naopako tajni sastanak na kome Severnjaci preko Rusa prodaju oružje arapskom pokretu otpora, severnokorejska ambasada u Nemačkoj dolazi pod lupu matičnih službi. Ubrzo kreće međusobno sumnjičenje među ljudima u ambasadi koje dovodi do toga da nevini agent sa suprugom bude optužen za izdaju.

Berlin je staro hldnoratovsko poprište uzbudljivih priča i Ryoo Seung.- wan ga i koristi baš tako, kombinujući atmosferu hladnoratovskih trilera kao što je QUILLER MEMORANDUM i novijih blokbastera kao što je serijal o BOURNEu. U nekoliko navrata Ryoo podleže montažnim sekvencama i flešbekovima i čini mi se da ove prečice pre svega koristi kako bi ubrzao film za zapadnu publiku. Ne bi me čudilo ako je u Koreji prikazan neki ležerniji cut sa dužim trajanjem.

Ryoo se vrlo dobro snalazi u ovoj formi, špijunska intriga mu ide podjednako dobro kao melodrama i akcija, a par set-pieceova su apsolutno na nivou holivudskog spektala BOURNE ili TAKEN profila sa dodatnom dozom južnokorejske maštovitosti.

Uprkos tom što je THE BERLIN FILE bliži zapadnim standardima nego obeležjima korejskog inovativnog žanrovskog filma, bez ikakve sumnje pokazuje da je ova kinematografija spremna da konkuriše u repertoarskim formama čak i kada se ne insistira na lokalnom autorskom pečatu. Najvažnija stvar zapravo jeste to da ovaj film žanrovski može da se nadoveže na SHIRI ali za razliku od njega, ovo je ipak, origibnalan i samouveren film koji ne zaostaje za svojim uzorima.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment