Tuesday, March 8, 2011

STRANGER OF THE RUN

Pravi kompletisti se poznaju po tome što nalaze opskurnosti te evo i poslednjeg TV filma Dona Siegela koji mi je nedostajao u gledalačkom stažu a to je STRANGER OF THE RUN.

Reč je o televizijskom filmu koji je Siegel snimio za Universal i posle njega se vratio bioskopskim radovima. Priču je napisao Reginald Rose a scenario Dean Riesner koji je kao scenarista sve do razlaza tokom rada na filmu DAS BOOT ostavio značajnog traga u Siegelovoj zreloj fazi.

STRANGER OF THE RUN je vestern sa elementima misterije o strancu, starom alkosu koji dolazi u selo sagrađeno za ekipu koja opslužuje železnicu u potrazi za jednom ženom čiji brat ga je zavetovao da je nađe. Međutim, nailazi na zid ćutanja i kreće da istražuje zašto stvari tako stoje...

Film se razvija kao krimić na nivou priče i vestern na nivou dešavanja, Siegel to naravno sve vodi bez greške, precizno i efikasno. Međutim, ono što je naročita nadgradnja jeste dosta atipičan prikaz kauboja, sa izraženim prepoznatljivim frojdističkim linijama karaktera koje deluju kao snažan uticaj psihologije kao nauke na pisanje likova.

U tom smislu, STRANGER ON THE RUN nudi čitavu galeriju vrlo upečatljivih faca koje su postavljene znatno zanimljivije nego u tipičnom vesternu. Siegel u okvirima konvencije vrši upadljiva pomeranja i osvežava žanrovske postavke ali u tom pokušaju ne ruši sve one kvalitete i prečice u komunikaciji sa publikom. Otud, STRANGER ON THE RUN možda i može da posluži kao dobar primer Siegelovog vrlo specifičnog odnosa prema reformi žanra u kojoj je postigao mnogo a da nikada nije kompromitovao njegove adute.

Ako imamo u vidu da je Siegel snimio i KILLERS za televiziju, onda se ovaj naslov ne može smatrati njegovim najznačajnijim radom u ovom mediju, ali svakako spada u sam vrh vesterna privoljenog na mali ekran i bez ikakve sumnje ima značajno mesto u tradiciji vesterna uopšte.

Između ostalog, ovaj film je važan i zato što već zbog činjenice da u njemu igra Henry Fonda može biti smatran star-westernom iako Siegel vrlo vešto izbegava da ovo postane njegov vehicle. iako je sam Siegel snimio jedan od ključnih star-westerna THE SHOOTIST, ovde on uspeva da iz već formiranog Fonde izvuče "običnog glumca" i da ga spreči u dominaciji nad svim dešavanjima i partnerima.

No comments:

Post a Comment