Wednesday, March 2, 2011

HOUR OF THE GUN

Pogledao sam HOUR OF THE GUN Johna Sturgesa, vestern u kome se Sturges bavi produžetkom priče svog GUNFIGHT AT THE OK CORRALa, odnosno dotiče se događaja koji su usledili posle obračuna Earpovih i Clantonovih.

Sa glumačkom podelom koju predvode James Garner kao Wyatt Earp, Jason Robards kao Doc i Robert Ryan kao Ike Clanton, sa setovima na licu mesta u Arizoni i Meksiku, Sturges pre svega nudi jednu handsome produkciju, fektnu i živopisnu iako je ovo po svemu klasični vestern. Međutim, u ovom trenutku 1967. godine Sturges je na vrhuncu i HOUR OF THE GUN ne pokazuje bilo kakav zamor klasičnog vesterna kao forme.

Uprkos tome što ni Garner i ni Robards ne prezaju od pomalo swaggerovanja, Sturges uspeva da održi uverljivost priče i da ispoštuje najavu sa početka kako je reč o istinitim događajima. Priča se odvija kao svojevrsna šahovska partija između dve kuće, sa uvođenjem političko-pravne dimenzije u obračun Earpovih i Clantonovih koji je po prvi put ovde prikazan kao jedna dosta složenija stvar od sukoba porodica dobrih i loših momaka.

Iako je i u filmu HOUR OF THE GUN nesumnjivo ko su dobri a ko loši momci, Sturgesov film ukalkulisao je i postojanje sistema koji je moguće korumpirati. U tom smislu zanimljiva je transformacija Garnerovog Earpa koji počinje kao legalista, čovek koji se vodi zakonom i želi da proceduralno kazni Clantonove ali onda ubrzo postaje osvetnik, i počinje da priželjkuje okolnosti u kojima će se primena zakona poistovetiti sa osvetom. U celoj toj priči Doc nadgleda Earpa kao džanki koji gleda druga koji se navlači, prvo ga upoznaje sa svim benefitima vidžilantizma a potom ga upozorava da je krenuo da tone. Ako imamo u vidu Docovu adiktivnu prirodu ovaj proces deluje vrlo uverljivo.

Dakle, ovo je film o kvarenju Wyatt Earpa. Zanimljivo je da će se Garner vratiti liku Earpa u jednom potpuno aistoričnom, krajnje stilizovanom filmu SUNSET Blake Edwardsa u kome će više kanalisati Jima Rockforda nego što će bookendovati ovog Earpa.

Sturges je pre svega u jednom tehničkom smislu značajan reditelj kao veliki inovator i u određenom smislu utemeljitelj mnogih konvencija američkog filma. O tome je vrlo detaljno umeo da govori Carpenter. Iako je imao neujednačen opus HOUR OF THE GUN je jedan od filmova po kojima je značajan.

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment