Sunday, November 7, 2010

THE TOWN

Pogledao sam THE TOWN Bena Afflecka, adaptaciju romana Chuck Hogana, u kome pokazuje koliki su mu uzori Michael Mann i u izvesnoj meri Sidney Lumet.

Hogan je kod nas preveden nažalost samo u svojoj kolaboraciji sa Del Tororm a još nismo imali priliku da čitamo njegove krimiće. Sudeći po THE TOWNu, krimići su mu jača strana a u Affleckovom rediteljskom opusu nasledio je Lehanea koga je ovaj ekranizovao na debiju.

Hoganov roman nudi priču iz lopovskog miljea koja je istovremeno realistična i vrlo melodramska, sa dilemama koje su u ključu najsugestivnijih melodrama i visokom ubedljivošću kad je reč o ambijentima, okolnostima i socijalnom kontekstu.

Upravo je socijalni kontekst bostonskopg Charlestowna jedan od najzanimljivijih elemenata filma. Naime, to je varoš sa najvećim brojem pljačkaša banaka po glavi stanovnika, i kada se upopznamo sa junacima, vidimo da oni svid olaze iz delinkventskih porodica, da uopšte nemaju nikakvu prepreku u svojoj okolini koja bih ih sprečavala da se bave time čime se bave, i da, što je možda i največća ironija, uprkos tom e što kradu ogromne svote zapravo vode jedan klasičan blue collar život, i da uredno rade svoje niskoplaćene poslove. Dakle, njima samo pljačkanje banaka ne menja mnogo socijalni položaj ili finansijsku situaciju i sukob se dešava upravo na liniji junaka koji žele da konačno počnu da tretiraju pljačke kao sredstvo a ne cilj i drugih kojima je to naprosto način života.

Affleck nalazi izvanredan balans u prikazu lopova gde nbe krije da su oni zapravo sirovine i siledžije a opet među pojedinima uspeva da izgradi i sipmatije kod publike tako da kada krene krvava završnica u maniru pucnjave iz Mannovog HEATa, gledaocu je zaista stalo kako će se sve završiti.

Zanimljvio je kako su scenaristi iz Hoganovog romana uspeli da vrlo konzistentno izvuku pogubnu ulogu žena u bandi koja je realizovana sasvim u skladu sa pravilima koja na tu temu raspisuje Kaminsky.

U gklumačkom smislu, film je na vrhunskom nivou. Rebacca Hall je odlična podela za svdokinju u koju se zaljubljuje glavni junak a Jeremy Renner uspeva da produbi i odbrani lik nestabilnog, nasilnog člana bande i da objasni njegov kamikaze-kodeks na ubedljiv način. Ovaj lik je u određenom smislu produžetak William Jamesa iz THE HURT LOCKERa s tim što je THE TOWN narativno konvencionalniji.

I tu dolazimo do samog pripovedanja u kome je Affleck pokazao da je majstor starog kova. U rediteljskom smislu, THE TOWN je bezmalo besprekoran i jedina primedba koja bi se mogla dati Afflecku jeste da junaci nisu dovoljno diferencirani kada su pod maskama tokom nekih pljački. Sve ostalo je zaista vrlo vešto i energično.

Fotografija Roberta Elswitta vrhunski spaja visceralna uzbuđenja i realizam, ali Affleckov ključni uspeh nije u izvanrednoj inscenaciji koliko upravo u tome što je učinio da likovi sasvim profunkcionišu i otud je jako važno to što je THE TOWN napravio odličan uspeh na američkim blagajnama jer je pokazao da publika želi ozbiljan, psihološki ubedljiv repertoarski film.

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment