Saturday, August 7, 2010

SALT

Pogledao sam SALT Phil Noycea, film snimljen po scenariju Kurta Wimmera koji je svojevremeno trebalo da bude vehicle za Cruisera a sada se nalazi u direktnoj konkurenciji sa njegovim KNIGHT AND DAY i u toj borbi zapravo bolje prolazi. Wimmrov scenario je u međuvremenu adaptiran za Angelinu Jolie i tu adaptaciju je radio Brian Helgeland, a zanimljivo je da na samom filmu Helgeland nije potpisan na špici a jeste na stendiju u bioskopu. Očigledno da njegov rewrite nije prošao u WGA ali da ga studio jeste smatrao značajnim, uostalom Helgeland je i dobitnik oskara.

Kako god bilo Wimmer se u ovom scenariju više oseća od Helgelanda. Helgeland je naime ekspert za trilere i imao je svojih uspeha u takvim filmovima poput Donnerovog CONSPIRACY THEORY (koji mu je možda i ponajbolji scenario izuzev LA CONFIDENTIAL) a zapljunuo se i na filmovima o BOURNEu i na GREEN ZONE. Međutim, Wimmer se daleko više oseća u ovom scenariju pre svega zbog toga što ne nudi helgelandovske domišljate dijaloge i situacije i mahom je oslonjen na nepatvoreni treš i prenaglašenost izražajnih sredstava na nivou drqamskog predloška u svakom smislu.

Nimalo ne čudi zašto je SALT stekao tako visoki profil kao scenario jer Wimmer ga je natrpao ogromnom količinom elemenata, motivacijama, političkim i pseudoistorijskim detaljima kako bi motivisao jednu krajnje B-priču, a to je nešto što u post-JAWS Holivudu najbolje prolazi.

Phil Noyce se manje više dobro snašao u tom miljeu jer je i sam imao iskustva u radu na filmovima po Tom Clancyju koji je upravo taj tip književnika oslonjenog na spajanje tehničkih podataka, istorijsko-političkih detalja i prilično banalnih zapleta. Ipak, SALT nema snagu da dostigne PATRIOT GAMES pošto je ono ipak bio film a SALT je prevashodno ipak cirkus koji želi da se pozicionira negde na ničijoj zemlji između WANTEDa i Bournea. Iz WANTEDa preuzima neke prenaglašene akrobacije i slo-mo detalje a iz Bourtne preuzima impact u akcionim scenama, brze rezove na krupni čak i posle najbizarnijih vratolomija kako bi se gledalac što pre ubacio u iluziju da to sve radi glumac (što je klasičan 80s touch) i veće insistiranje na stuntovima i bolje prikrivanje CGIa nego što smo retali u poslednje vreme.

Noyce već godinama nije radio akciju i dosta otvoreno je pokazao da ga to više ne zanima. Ipak ovaj povratak u mejnstrim pokazuje da on više nije onako podmazana akciona mašina kao što je bio ali da je isto tako reditelj koji ipak ume da unese izvesni smisao u ovako prekempiran materijal.

U ideološkom smislu, SALT je povratak hladnoratovskom filmu u najkanonskijem smislu. Kao što je u hladnoratovskom filmu, poziciju negativca uvek imala grupa komunističkih ekstremista, dakle ne sovjetska vlast već ekstremisti u njenim redovima koji žele da izazovu Treći svetski rat, tako je i ovde reč o staroj sovjetskoj frakciji koja želi da zavadi Ameriku sa svetom. Naravno, SALT polazi od naivne pretpostavke da Amerika još uvek nije zavađena sa celim svetom.

Wimmerov scenario ne nudi ništa novo i u pojedinim detaljima on se najdirektnije nadovezuje na filmove poput TELEFONa Dona Siegela ili FROM RUSSIA WITH LOVE, a ovi naslovi su ipak paradigmatični hladnoratovski radovi.

Za razliku od Siegelovog TELEFONa, SALT nudi mogućnost da se neko ko je brejnvošovan popravi, i to onda kada odustane od borbe i prepusti se "životu" u Americi. U tom smislu zanimljivo je da se junakinja čeliči u severnokorejskom kazamatu na početku filma, slično kao Brosnanov Bond u DIE ANOTHER DAY, samo neuporedivo skromnije realizovano.

Inače, kada je reč o superherojskoj anarhiji filmova poput BAD BOYS, u SALTu je to dovedeno do paroksizma. Saltica krši apsolutno sva moguća pravila kako bi odbranila američki way of life. U pojedinim situacijama čak ne preza ni od ubijanja nevinih ljudi iako to načelno izbegava.

SALT je eskapizam koji po svojoj prenaglašenosti u pojedinim momentima pomera granice onoga što holivudski studiji dozvoljavaju sebi u današnje vreme kada se trude da prave koliko-toliko respektabilne filmove. U godini INCEPTIONa baziranog na preteranom insistiranju na dubljim značenjima, SALT je film koji beži od toga.

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment