Sunday, July 26, 2009

PRETTY MAIDS ALL IN A ROW

Pogledao sam PRETTY MAIDS ALL IN A ROW Roger Vadima, jedan od svakako najekscentričnijih MGMovaih filmova.

Kada se smesti u istorijski kontekst, ovaj film iz 1971. godine vrlo jasno može da se smesti u nekoliko tradicija. S jedne strane reč je o filmu koji se u ono vreme nazivao "sex comedy" čemu u prilog govori i kastovanje Rock Hudsona u glavnoj ulozi, pošto je on u to vreme već imao vrlo uspešnu seriju sex comedyja, mahom sa Doris Day. Štaviše, recimo, ebert u svojoj kritici tretira ovaj film kao Hudsonov sex comedy. Međutim, izuzev eventualno u polazu, u glavi šefova studija MGM, ovaj film je mogao biti tertiran kao sex comedy sa Rock Hudsonom. Naime, iako u filmu ima i sexa i komedije, Vadim je snimio jedan bezobrazan spoj seksa i politike, kakav dugo nije bio niti će biti viđen u Holivudu, sve do recimo Verhoevena. Naravno, Vadimovi filmovi ne liče ne Verhoevenove, ali pripadaju istoj liniji bezobrazluka unutar studio sistema.

PRETTY MAIDS ALL IN A ROW je baziran na romanu Francis Pollinija, a scenario je napisao Gene Roddenberry, što je već samo po sebi vrhunski kuriozitet.

I ono što je najvažnije, film najmanje liči na sex comedy, kakav bi recimo sa Hudosnom i Doris Day snimio Frank Tashlin a mnogo više na tadašnje indie novoholivudske filmove poput Lesterove PETULIE, Hillerovog THE HOSPITAL, Arkinovog LITTLE MURDERS i konačno Vadimovog erotomanskog prosedea.

Sama priča o razvratnom srednješkolskom psihologu i njegovom pokušaju da mladom učeniku pomogne u sazrevanju je u osnovi crna komedija, apsolutno lišena bilo kakvog moralnog kompasa, što je za holivudski film vrlo neobično. Ono što je još interesantnije jeste apsolutni cinizam u odnosu na temu sazrevanja i stupanja u seksualne kontakte koji su, iako bi se od Vadima očekivalo da im prilazi krajnje entuzijastično, zapravo tretirani kao neka vrsta devijacije.

U tom smislu, poseban značaj upravo ima kastovanje Rocka Hudsona. Danas e o Hudsonovom seksualnom životu zna maltene sve, međutim, moramo imati na umu da je on, bio vrlo klozetovan homoseksualac, i da je njegov filmski imidž bio vrlo muževan i elegantan. U ovom filmu, Hudson igra junaka koji je zapušten, više liči na Dean Martina on a bad day, nego nekog tipičnog Hudsonovog junaka. Naravno, ni samog Hudsona život nije mazio pošto je i sam bio ljubitelj pušenja cigareta i alkohola, međutim, vrlo je interesantno videti hiperklozetovanog Hudsona u ulozi neurednog perverta, koji zavodi masu maloletnica ali u suštini najveću vezanost i poverenje pruža jednom mladom muškarcu koga priprema za svog naslednika. U tom smislu dakle, kao što bi se za Novi Holivud moglo reći da je američki film učinio ponovo relevantnim time što ga je približio gledaocima i njihovoj stvarnosti, za Vadimov film bi se moglo reći da je Hudsonovu filmsku personu približio samom Hudsonu i dao mu novoholivudski tretman.

Vadim je reditelj sa vrlo jasnim prilazom inscenaciji i njegov holivudsi film je na nivou postupka dosta sličan njegovim evropskim ostvarenjima, sa dosta arty momenata, ali i nekih erotskih toucheva koji su bliži komedijama Salvatore Samperija. Za razliku od Verhoevena, nažalost, Vadim nije imao zanatsku veštinu sa kojom bi mogao parirati holivudskim velikanima. Ipak, as fas as such films go, Vadim nije mnogo slabiji od Hillera i Arkina.

U svakom slučaju, PRETTY MAIDS ALL IN A ROW je izuzetno interesantan studio-film, pravi primer kako izgleda kada evropski reditelj ode da uči Amere pameti.

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment