Tuesday, November 4, 2008

BORDER PATROL / SECOND IN COMMAND

Posle uživanja u all-around kvalitetnom filmmakingu Gila Kenana, odlučio sam da potpuno promenim ritam i da se sasvim uvaljam u blato uz jedan double-bill Jean Claude Van Dammea.

Reč je o novoj Van Dammeovoj DTV fazi i pogledati dva takva filma za redom je specifično iskustvo. Naime, ja kao akcioni fan stalno kukam da je akcioni žanr na izisaju, samrti ili je već mrtav, zavisno od raspoloženja. Pre svega, sve je manje naslova koji uopšte dolaze do bioskopa a postoji i izvesna kriza kvaliteta koja se usled oskudice ne prepoznaje.

S druge strane, u DTV svetu ima dosta akcije, u njoj glume akcione zvezde, neke od njih su još uvek upotrebljive, sve je to OK, ali povremeno je zaista teško snaći se unutar tog univerzuma pošto je produkcija obimna, opusi reditelja se teško prate i parametri kvaliteta su krajnje sumnjivi.

Stoga, u tom haotičnom miljeu, utisak gledanja DTV filmova je dosta sličan utisku gledanja srpskog filma. Nekako ih tretiraš kao hendikepirane filmove, pokušavaš da apstrahujepš nedostatke i raduješ se svakom dobrom detalju.Kao pasioniranom ljubitelju srpskog filma, to mi nije strano ali mi je kao ljubitelju akcijaša malo teško da te kriterijume apliciram na svoj omiljeni žanr koji je u vreme svog procvata upravo bio karakterističan po tome što je nudio zaokružena trendseterska ostvarenja.

Isto tako, gledajući Van dammeove DTV naslove, čovek razmišlja o nekim stvarima koje mu ne bi pale na pamet. Recimo, pišući o ZONI MRTVIH napomenuo sam kako je prednost tog filma što je sniman u zemlji u kojoj DTV biznis još uvek nije uzeo maha tako da ljudi sa entuzijazmom i radoznalošću rade žanrovski film. U Bugarskoj i Rumuniji to očigledno više nije slučaj. Tamo se tome pristupa industrijski. U nekim stvarima su postigli visok nivo ali su s druge strane u nogim stvarima ušli u kalup i postali jednolični. Očigledno je nestalo entuzijazma i čak je i lokalna radna snaga shvatila na kojim su granama Van Damme, Seagal i Snipes.

U tom smislu, vidljive su nevolje u novom filmu SHEPHERD: BORDER PATROL Isaaca Florentinea, u kome Van Damme glumi njuorleanskog policajca premeštenog u Teksas. Bugarska zaista ne može da prođe kao Teksas. Uprkos tome što su napravili solidnu scenografiju koja fingira Teksas, postoje putokazi, granični prelazi i sve što treba, očigldno je da lokacije ne liče na Teksas kakav poznajemo iz filmova, da nebo nema tu boju, da se ponavljaju glumci koje znamo kao ruske mafijaše iz ranijih filmova i da ne liče na Meksikance.

Siguran sam da bi u situaciji da je to prvi film koji se radi u Bugarskoj, pokušali da urade novi casting, da ne zovu usual suspectse iz svakog Avi Lernerovog filma i da bi stvari išle bolje. Ovako tačno se oseća kako čak i lokalna istočnoevropska radna snaga ima neki svoj star sistem u DTV produkciji.

Sam film je dekadentan. Pogledao sam ga iz dekadentnih poriva da bih ispratio šta novo radi Isaac Florentine, reditelj koji je privukao pažnju sa UNDISPUTED 2. Čini se da Florenbtine napreduje na Avijevoj lestvici.

Međutim, u ovom filmu on mahom ponavlja spoj dosta rutinskih dijaloških scena i akcije koja je bazirana na ekstenzivnoj upotrebi slomoa, ubrzavanja, širokougaonih objektiva i solidnih koreografija JJ Perryja (koje se u izvesnoj meri već pomalo ponavljaju).

Međutim, ostatak filma je toliko neupečatljivo režiran da akcione situacije uglavnom previše stilski odudaraju, naročito zbog upotrebe različitih objektiva. To je inače problem koji ima Isaac Florentine.

Međutim, u ranijim borilačkim filmovima tonije bilo toliko očigledno, ali u naslovu koji ima i obiman zaplet i dosta akcije, to ume da bude nezgodno.

Negativca u filmu igra Scott Adkins. O njemu sam pisao povodom UNDISPUTED 2. Nesumnjivo je da ima leading man quality. Odlično izgleda i odlično se bije. Nažalost njegov završni fight sa Van dammeom nije ništa više od OK.

Scena po kojoj će film biti upamćen je set-piece sa autobusom, u vizuelnom i rediteljskom smislu.

U scenarističkom smslu, vrhunac je svakako situacija kada van damme završi u meksičkom zatvoru. Umesto kratke pasažne scene dobijamo situaciju u kojoj iako samo noći u zatvoru, Van Damme biva primoran da se bori na zatvorskom turniru koji organizuje korumpirani warden. Ovakav detalj nema cenu.

U svakom slučaju, pre svega produkciono a ni rediteljski BORDER PATROL nije vrhunski DTV film.

* 1/2 / * * * *

Drugi film na double billu je SECOND IN COMMAND Simon Fellowsa. Ovaj film je sniman u Rumuniji, i kao po pravilu, DTV sniman u Rumuniji je bolji od onog snimanog u Bugarskoj. Ne znam šta Death Wish kaže na to.

U svakom slučaju, Fellows je reditelj koji sa filmom BLESSED nije pretendovao na DTV već na indie horor uspeh a sa novim filmom MALICE IN WONDERLAND pokušava da se iz DTVa izvuče, tako da je samim tim za očekivati bilo da njegov film prevazilazi standarde DTV produkcije.

Film je slikao Doug Milsome, DP kojije radio Cimina u poznoj fazi, a što se mene tiče, najdraža mi je njegova fotka u IF LOOKS COULD KILL. On i fellows su išli tragom serije 24, dakle sa dosta pokreta kamere, švenkova, snimanjem sa više kamera, unošenjem pseudodokumentarnosti.

Fellows je time uspeo da postigne da SECOND IN COMMAND sporadično ima film look i zaliči na bioskopski film. Iako takav tip režije ne bi trebalo da pogoduje Van dammeovoj borilačkoj personi, Fellows je pronašao ključ u kome i Van Damme može u tom okruženju da odradi ono po čemu je poznat.

Kada se tome doda sasvim pristojan siege scenario koji maksimalno koristi smeštane pirče u Moldaviju, SECOND IN COMMAND postaje zaista jedan od najprijatnijih DTV filmova poslednjih godina.

Naročita poslastica je što negativca igra Hrvat Velibor Topić koji živi & radi u Engleskoj, a znamo ga po ulozi Vijalija u Milićevom filmu ŽIVI I MRTVI. Topić je i u ovom filmu odlična faca.

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment