Wednesday, October 15, 2008

SWEENEY 2

Kao da je juče bilo, sećam se kada sam na Vansovom originalu kao klinac gledao SWEENEY 2 Toma Clegga. Naravno, tada nisam znao da je to ekranizacija TV serije, i nisam gledao ni prethodni film, a čini mi se da je nešto bagovit i sad kad mi ga je Ginger nabavio, ali se još uvek sećam ushićenja zbog sjajne atmosfere crimefightinga u Londonu poznih sedamdesetih koja je nadoknađivala probleme sa utiskom epizodičnosti i nedorečenosti koji sam tada osetio.

Sada, kad gledam taj film posle dobrih 15 godina, ostaje ta fascinacija atmosferom britanskih krimi-serija. Štaviše, meni su britanske krimi-serije na neki način zaista trauma koja me definiše i najzad sad uspevam da nabavim i vidim neke od tih serija kojih se još uvek tako intenzivno sećam naa nivou pojedinačnih prizora. Na mene je možda i ponajviše uticala najmanje poštovana serija THE PROFFESSIONALS poznata i kao CI-5 koja je kod nas puštana u hrvatskom ili bosanskom "noćnom programu" krajem osamdesetih i početkom devedesetih. Sada je gledam i bukvalno izbijaju neki prizori koji su me tada fascinirali.

Slično je i sa SWEENEY 2. Sećao sam se mnogih detalja dok sam sad gledao. Ako mi je kao detetu ovaj film epizodičan, sada kao stariji vidim da je potpuno nekoherentan i iskidan i gotovo je nemoguće razumeti ga. Očigledno je dečje strpljenje činilo svoje u ono vreme.

Međutim, isto tako SWEENEY ima svoju snažnu atmosferu, svoj hard-R pristup stvarima i vrlo energičnu režiju možda i najmanje zapaženog od svih britanskih žanrovskih rutinera Toma Clegga, kome je svaka vrsta mainstream uspeha izmakla. Često sam pisao o sudbinama takvih profija i većina je ipak imala neki shot at glory. Ovaj čovek nije, zauvek je ostao na televiziji.

Konačno i SWEENEY 2, iako je bioskopski film, ipak proističe sa televizije i pravljen je ne bi li eksploatisao TV seriju.

Scenario je pisao Troy Kennedy Martin koga znamo po kultnom scenariju za EDGE OF DARKNESS i sl. U SWEENEYu 2, stvari teku jako konfuzno, ali ima nekoliko sjajnih i inventivnih rešenja, pre svega u tome kako su koncipirani likovi negativaca i njihov lifestyle na Malti. Šteta je što ostatak ekipe nije prepoznao taj kvalitet i zajedno sa piscem uložio dodatni napor da film bude pristojniji.

Ovakav kakav je, SWEENEY 2 je zaista samo za fanove žanra koji su spremni da eksperimentišu i trpe štošta, i pređu preko raznih nejasnoća kako bi ponovo došli u dodir sa svojim fetišima.

Ipak, kada do tog dodira dođe, onda SWEENEY 2 zaista uspeva da bude sjajan, iako u tome teško da mogu da učestvuju oni koji nisu fanovi cele stvari.

Ipak, tih fanova ima dosta čim ugledni DNA Films sa kontradiktornim Nick Loveom sprema rimejk a SWEENEY se direktno citira u vrlo gledanoj i rimejkovanoj seriji LIFE ON MARS.

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment