Friday, June 13, 2008

ZVIŽDUK U OSAM

Pogledao sam ZVIŽDUK U OSAM Save Mrmka.

Reč je o vrlo zanimljivom mjuziklu koji, sasvim očekivano ima dosta uticaja tadašnje televizije, što i ne čudi ako imamo u vidu ko je reditelj. Iako nije uspeo da snimi mjuzikl koji bi bio u ravni LJUBAVI I MODE a da ne govorimo o stranim uzorima, Mrmak definitivno jeste napravio važan i intrigantan film.

Ovaj film je važan zato što u glavnoj ulozi ima najvežu pevačku zvezdu svog vremena, a Darko Kraljić, kao jedan od najvažnijih kompozitora pop muzike, je napisao kultne pesme koje su ostale zabeležene. Samim ovim spojem, ZVIŽDUK U OSAM stoji kao bitan spomenik popularne kulture jedne zemlje koje više nema. Iako se zbog Mrmkovog TV pristupa ne moće reči da je ZVIŽDUK U OSAM bitan spomenik kinematografije koje više nema, on nije lišen filmske vrednosti koje ga čine važnim. Naime, u ZVIŽDUKU U OSAM koji jeste koncipiran kao pevačka revija postoje i neki vrlo seriozni, polemički tonovi na nivou priče, što je karakteristično za mjuzikle na vrhuncu razvitka žanra. Naravno, to nije razrađeno do kraja, i ZVIŽDUK U OSAM ne spada u vrhunac žanra, međutim, vrlo spontano mu stremi.

Upravo je taj segment intrigantan. Prvo film su pisali Mihić i Kozomara sa MM Langom, koga znamo i kao scenaristu Žikinog UBISTVA... Mihić i Kozomara su bili glavni oslonac Crnog talasa i zanimljivo je da su napisali film koji po žanru i profilu predstavlja sve ono što je Crni talas potom pokušao da ukloni iz jugoslovenskog filma. E sad, pre nego što se ZVIŽDUK U OSAM otpiše kao hack job, treba uzeti u obzir priču filma. Naime, film počinje scenom u kojoj službenik producenstke kuće odlazi da uzme kredit za snimanje filma. Kada se ispostavi da želi da producira dramu, biva odbijen i kažu mu da jedino žele da finansiraju komediju. Ovaj segment je u scenarističkom smislu urađen sa najvećom pažnjom. Čak, moglo bi se reći kao da je taj segment jedini i zanimao scenariste koji su očigledno želeli da njime ukažu na svoje probleme.

Kako drugačije objasniti dalji, vrlo zanimljiv razvoj zapleta, kada producenti odlučuju da scenario za dramu snime kao komediju, a onda se pisci ni ne potrude da uđu u tu vrlo uzbudljivu liniju priče u kojoj bi istražili da li je i kako moguće isti scenario čitati na suprotne načine.

Štaviše, ZVIŽDUK U OSAM vapi za rimejkom u kome bi neke od ovih grešaka bile ispravljenje a sjajne Kraljićeve pesme smeštene u zaokruženiji koncept.

Ispuštanje scenarija iz ruku karakteristično je za srpske muzičke filmove, SLATKO OD SNOVA i A3 su pravi primer, u kome su vrlo ambiciozno postavljeni scenariji destruirani u procesu realizacije. Ipak, vitalnost mjuzikla kao žanra ostavlja nadu da će to konačno nekada biti realizovano kako treba.

* * ½ / * * * *

No comments:

Post a Comment