Wednesday, January 9, 2008

BORN AMERICAN

Reprizirao sam BORN AMERICAN Renny Harlina.

Odavno nisam gledao ovaj film i moram priznati da sam ga već pomalo i zaboravio.

Reč je o prilično čudnovatom ostvarenju koje je vrlo jasno bilo profilisano kao Rennyjev showcase za Holivud i što je još važnije bilo je vrlo pažljivo realizovano sa američkim koproducentima i glumcima, ali sa većim delom finske ekipe. Pre svega, podela je jako zanimljiva. Naime, pošto nisu mogli da privuku prave akcione zvezde iz toge perioda, u filmu glume Chuck Norrisov i James Coburnov sin, tako da no name cast dobija ipak neku vrstu hooka koji bi ga mogao povezati sa nečim komercijalno relevantnim. Čovek sa jednim od najfinskijih imena u ekipi Thalmus Rasulala, inače Crnac se pojavljuje u odlično zamišljenoj ulozi čoveka kome je bolje u košmarnom sovjetskom zatvoru nego na slobodi. BORN AMERICAN je dakle na nivou maanipulacije dostupnim glumcima primer odlično upotrebljenih minimalnih sredstava. Upravo zahvaljujući reputaciji svojih očeva film je ostavrio sasvim solidnu sudbinu u video krugovima i poslužio je Harlinu kao ulaznica za Holivud.

Važno je napomenuti da je Harlin još jedan iz plejade akcionih reditelja koji dolazi sa jakim horor uticajima i to je očito i u BORN AMERICAN. Naime, imaginarni svet Sovjetskog Saveza je potpuno konstruisan u skladu sa horor konvencijama i u sebi nema puno tipičnog miljea zatvorskog filma.

Eksterijeri kojima se kreću junaci su beskrajno beli i košmarno beskrajni čime podvlače nemoć junaka i konstantno prisustvo u svetu nepoznatog.

Sela u koja junaci zalutaju izgledaju kao mešavina vrlo zatvorenih amiških ili wickermaničnih zajednica sa indbred zajednicama kakve srećemo u hororima koji se dešavaju između dve američke obale. Distanca između junaka i seljana je nepremostiva, a namere seljana su beskrajno zle i izopačene, kao i njihovo ponašanje. Seljanima dominiraju opskurne siledžije i demonski pravoslavni sveštenik, i čitav segment koji se dešava u selu u koje Amerikanci zalutaju deluje kao čist košmar iz HILLS HAVE EYES-WICKER MAN asortimana.

Sovjetski zatvor uopšte ne liči na neku socrealističku instiruciju već na mešavinu danteovsko-kafkijanskih elemenata. U zatvoru čuvari gotovo i da nemaju značajniju ulogu a kafkijanske prerogative uzimaju sami zatvoenici. Prvi krug pakla je običan zatvor a drugi krug pakla je sekcija u kojoj se nalaze criminally insane likovi koju učestvuju u bizarnim ritualima među kojima je najkreativnija ljudska partija šaha.

Odnos prema Rusima je rasistički i po onome što vidimo u filmu među njima valjaju samo žene i to ne kao neko naročito moralno središte već kao nešt fleksibilniji deo prisutne ekipe. Taj rasistički odnos ne treba da čudi pošto su Finci i Rusi oduvek imali odnos sluga i gospodara i ratovali su dosta ozbiljno, tako da je BORN AMERICAN primer filma o Hladnom Ratu koji radi neko ko je u direktnom fizičkom dodiru sa Gvozdenom Zavesom i Imperijom Zla.

Izuzev prilično agresivnog rasističkog odnosa prema samim Rusima, film je apolitičan, to jest ima dosta jasan otpor prema establišmentu da zapravo na kraju ne uzima stranu bilo koje zvanične politike.

Kad je reč o rediteljskoj egzekuciji, kada gledamo ovaj film, jasno se vidi da je Renny imao odlične predispozicije pre odlaska u Holivud i da je imao osećaj za građenje dinamične priče i energičnih akcionih prizora, ali se isto tako vidi da bi ovaj film da ga je radila američka A-ekipa izgledao još bolje. Međutim, imajući u vidu da je ovo film iz 1985. siguran sam da je bilo otkrovenje videti kako neko van Holivuda ume da snimi film ovog nivoa i dometa pa ne čudi što je Renny ubrzo tamo i završio i dobrih petnaestag godina bio jedan od oslonaca američkog visokobudžetnog filma.

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment