Friday, December 7, 2007

REDACTED

Pogledao sam REDACTED Briana De Palme.

Kada bih rekao da je ovaj film De Palmin KORDON bio bih prestrog pošto je KORDON ipak jedan momački režiran film sa prilično slabim scenarijem. De Palma u REDACTEDu ima kudikamo gori scenario od KORDONa na nivou realizacije zamisli ali je vrlo zanimljivo to da su u suštini oba scenarija konceptualno bliski i da su im neke fundamentalne konceptualne mane identične.

REDACTED je isto kao i KORDON pakleno teatralan i ima korene u pozorištu, s tim što bi po logici stvari De Palmin pozorišni njuh trebalo da je istančaniji od Markovićevog pošto je De Palma stasavao uz Schecknera, a Marković u BDPu i sličnim mestima. Međutim, De Palmin tekst na kraju ispada dosta sličan Romčevićevom, sa sličnim konceptom grupe likova gde je svaki opterećen svojom dramom do te mere da se osnovna nit gubi u digresiji, a junake jedino povezuje pripadnost jedinici i obesni zločin koji počine.

U KORDONu je to premlaćivanje studenta na protestu a u REDACTED je to silovanje devojčice u Samari. Obe stvari su čak i povezane sa stvarnim događajima.

KORDON i REDACTED se toliko prepliću da imajući u vidu festivalsku sudbinu Markovićevog dela, uopšte me ne bi čudilo da je De Palma zaista maznuo nešto iz Markovićevog filma.

E sad, ono gde je Marković superiorniji svakako jeste odsustvo straha da se posluži svojim stilskim arsenalom čak i kad je suočen sa ovakvim dokumentom, dok De Palma toliko beži od sebe da film na kraju počinje da liči na težak diletantizam, i štaviše daleko prevazilazi tipično nezadovoljstvo koje imamo suočeni sa filmom velikog autora tipa, "zašto film ne liči dovoljno na De Palmu i sl."

Međutim, ono što je De Palmi i Markoviću potpuno identično u narečenim filmovima jeste očajnička potreba da budu relevantni. Obojica su ubeđeni kako su baš oni dužni da i dalje budu politička savest svoje zemlje, i dok se Marković celu svoju karijeru samo time i bavi, De Palma je pravio pauze posle svoje godarovske faze i zato sada još grčevitije pokušava da se dokaže kao poltički angažovan umetnik.

* 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment